Peter R. de Vries Foundation looft €100.000 uit voor gouden tips in Coldcasezaken
Op 2 januari 2024 ging de Peter R. de Vries Foundation van start met de campagne Case not Closed, waarbij iedere dinsdag een oproep werd gedaan door nabestaanden van vermiste personen of moordslachtoffers. Gedurende het jaar werden deze persoonlijke verhalen in de media gedeeld, met als doel waardevolle tips binnen te krijgen die konden leiden tot doorbraken in deze zaken. Nu, halverwege november, is de impact van de campagne duidelijk zichtbaar. De Nederlandse bevolking heeft de oproepen inmiddels meer dan 9 miljoen keer bekeken (!) en ook lokale media hebben veelvuldig aandacht besteed aan de verhalen van de slachtoffers en hun families.
Een van de meest opvallende doorbraken dit jaar betreft de zaak van Mike Venema. Hoewel deze niet onderdeel was van de Case not Closed-campagne, kreeg de zaak landelijke aandacht door de Peter R. de Vries Foundation. Met de uitloving van een beloning van €100.000 kwam er eindelijk schot in de zaak. Vijf verdachten werden geïdentificeerd en gearresteerd, en de rechtszittingen staan gepland voor 11 december 2024. Helaas overleed de moeder van Mike, die jarenlang hoopte op gerechtigheid, vlak voor de aankondiging van de beloning. Haar emotionele oproep maakte diepe indruk en wist vele mensen te raken. Deze doorbraak toont hoe krachtig de inzet van een hoge beloning kan zijn bij het vinden van de gouden tip.
Hoge beloningen voor tips die levens kunnen veranderen
Afgelopen 14 november, de verjaardag van Peter R. de Vries, maakte de Foundation bekend dat zij voor alle coldcases die in 2024 onder de aandacht worden gebracht, een beloning van €100.000 uitlooft voor de gouden tip. Deze beloning geldt voor tips die leiden tot de oplossing van een zaak: of het nu gaat om het vinden van een vermiste persoon of de veroordeling van een dader. De beloningsperiode loopt van 14 november 2024 tot 14 mei 2025, en tips die tijdens deze periode binnenkomen, komen in aanmerking voor de beloning.
De totale beloningpot bedraagt €1 miljoen, waarmee maximaal tien gouden tips beloond kunnen worden. Voor de Foundation is het belangrijk dat tips ook anoniem kunnen worden ingediend, zodat mensen zich veilig voelen om te helpen. De Foundation heeft in 2024 maar liefst 42 onopgeloste zaken in de spotlight gezet, en met de beloning van €100.000 hoopt zij nog meer mensen te motiveren om belangrijke informatie te delen.
Betrokkenheid van Stichting Coldcasezaken
In het begin van de campagne leverde Stichting Coldcasezaken een bescheiden bijdrage door te helpen met enkele tekstbijdragen voor zaken die door de Peter R. de Vries Foundation onder de aandacht werden gebracht. Dit werk werd later met veel succes voortgezet door een teamlid van de Foundation zelf. Stichting Coldcasezaken heeft grote bewondering voor het werk van de Foundation en Kelly de Vries, die onopgeloste zaken op een respectvolle en impactvolle manier in de schijnwerpers weten te zetten.
Sander Meyer, directeur van Stichting Coldcasezaken, laat weten altijd klaar te staan om te helpen als dat nodig of gewenst is. Hij hoopt meer te kunnen doen en benadrukt dat het bundelen van krachten in de wereld van cold cases iets positiefs is dat vaker zou moeten gebeuren. In zijn optiek kan samenwerking tussen organisaties en individuen alleen maar leiden tot meer doorbraken en meer gerechtigheid voor de slachtoffers en hun families.
De kracht van de Case not Closed campagne
De Case not Closed campagne heeft door de krachtige combinatie van media-aandacht en persoonlijke verhalen niet alleen een groot publiek bereikt, maar ook geleid tot een stroom van waardevolle tips. De oproepen van nabestaanden, samen met de aantrekkelijke beloning van €100.000 voor de gouden tip, hebben al aanwijzingen opgeleverd die kunnen bijdragen aan het oplossen van onopgeloste zaken. Met deze hoge beloningen hoopt de campagne uiteindelijk de gouden tips te krijgen die de doorbraken mogelijk maken. Zo blijft het belang van gerechtigheid voor de slachtoffers en hun families altijd centraal staan.